Opus Haute Définition e-magazine

Robert Schumann

Quatuors à Cordes

Engegard Quartet

BIS 2361, Outhere distribution

Super Audio CD hybride stéréo/multicanal

Le musicologue Jean-Alexandre Ménétrier évoquait ainsi les Quatuors à cordes de Robert Schumann « On chercherait en vain l’équivalent de la lente évolution de Beethoven. La rencontre de Schumann avec le quatuor a la fulgurance et la puissance de l’étreinte passionnée d’un dieu descendu de l’Olympe pour féconder une mortelle avant de disparaître à jamais. Son approche du genre, graduée par étapes, est très particulière : après des essais de composition spontanée, infructueux par manque de « métier », vient une réflexion littéraire sur la situation incertaine du quatuor de l’époque, puis l’étude des partitions des classiques viennois, Mozart et Haydn – à l’exclusion de Beethoven, trop puissant pour cet usage didactique ». Les Trois Quatuors à cordes de l’opus 41 présents sur cet enregistrement, sous les archets du Engegard Quartet (Arvid Engegard et Alex Robson, violons, Juliet Jopling, alto, Jan Clemens Carlsen, violoncelle), sont une pure merveille, qu’un engagement de chaque instant, à la fois passionné, méditatif et profond, rend incontournable.

Jean-Jacques Millo

The musicologist, Jean-Alexandre Ménétrier, evoked the string quartets of Robert Schumann: as such “One could look in vain for the equivalent of the slow evolution of Beethoven. The meeting by Schumann with the quartet has the brilliance and power of the passionate embrace of a God descended from Olympia in order to fertilize a mortal before disappearing forever. His approach to the genre, graduated in steps, is quite particular: after trying spontaneous composition, unsuccessful for lack of “craftsmanship,” comes a literary reflection on the uncertain situation of the quartet at the time, then the studying of the scores of the classic Viennese, Mozart and Hayden – except for Beethoven, who was too powerful for this didactic use.” The three String Quartets of opus 41 present on this recording, under the bows of the Engegard Quartet (Arvid Engegard and Alex Robson, violins, Juliet Jopling, viola, Jan Clemens Carlsen, cello) are a pure marvel, engaging at each moment. They are passionate, meditative, and profound, making them a must-have.

Translation Lawrence Schulman

Visuel