Opus Haute Définition e-magazine

Mieczyslaw Weinberg

Edition Vol : 1, 2 & 3

Wiener Symphoniker. Vladimir Fedoseyev (direction)

NEOS 11125, 11126, 11127, Codaex Distribution

3 Super Audio CD hybrides stéréo/multicanal

Voici les trois premiers volumes d’une édition majeure consacrée au compositeur polonais Mieczyslaw Weinberg (1919-1996). D’emblée, David Pountney souligne que « Weinberg éprouvait la nécessité de composer pour justifier sa survie à l’holocauste – il fut le seul survivant de sa famille. Les œuvres symphoniques et la musique de chambre extraordinaire qui en résultent sont pleines de mélancolie et de rébellion ». Mélancolie et rébellion sont, en effet, les maîtres-mots des œuvres que propose le programme de ces trois SACD. Le volume initial offre la Symphonie N°6 Op.79 datant de 1962-1963 dirigée par Vladimir Fedoseyev et la Sinfonietta N°1 Op.41 de 1948 par le Symphonieorchester Voralberg que dirige Gérard Korsten. Le second volume poursuit l’exploration du domaine symphonique avec la Symphonie N°17 « Memory » Op.137 datant de 1982-1994 et dédiée au chef d’orchestre Vladimir Fedoseyev. Le Troisième volume se penche sur le « Requiem » Op.96 de 1965-1967 en six parties pour soprano et chœur. Captés lors de concerts publics, ces enregistrements sont à marquer d’une pierre blanche pour redécouvrir un compositeur oublié, à la fois attachant et profond, au langage musical original et sans concession.

Jean-Jacques Millo

Here are the first three volumes of a major edition devoted to the Polish composer Mieczyslaw Weinberg (1919-1996). First of all, David Pountney underlines that “Weinberg found it necessary to compose in order to justify that he survived the holocaust – he was the only survivor in his family. The extraordinary symphonic and chamber music works that resulted are full of melancholy and rebellion.” Melancholy and rebellion are, in effect, the key words for the works that the program on these three SACDs proposes. The first volume offers the Symphony N°6 Op.79 dating from 1962-1963 directed by Vladimir Fedoseyev, and the Sinfonietta N°1 Op.41 from 1948 by the Voralberg Symphony Orchestra that Gérald Korsten directs. The second volume continues the exploration of the symphonic domain with the Symphony N°17 “Memory” Op.137 dating from 1982-1994, dedicated to the conductor Vladimir Fedoseyev. The third volume covers the “Requiem” Op. 96 from 1965-1967 in six parts for soprano and chorus. Recorded live, these recordings are landmarks for those who wish to rediscover a forgotten composer who is both engaging and profound, and whose musical language is original and without concession.

Translation Lawrence Schulman

Disponible surCodaex
Visuel