Sous le titre "Visions" quatre compositeurs du XXème siècle sont au rendez-vous pour une heure de musique passionnante. Tout d’abord, Olivier Messiaen (1908-1992) avec "Visions de l’Amen" pour deux pianos composées en 1943, "J’ai essayé d’exprimer les richesses si variées de l’Amen en sept visions musicales" disait-il. Puis, George Enescu (1881-1955) avec "Carillon Nocturne" d’après la "Suite N°3 Op.18", "Il a enrichi le piano d’une dizaine d’ouvrage, dont quelques-uns sont d’authentiques chefs-d’œuvre" écrivait Harry Halbreich. Oliver Knussen (1952-2018) est également présent avec "Prayer Bell Sketch" Op.29, ainsi qu’Harrison Birtwistle (1934-2022) avec "Clock IV" d’après (Harrison’s Clocks). Un programme, d’une richesse évidente, que les pianistes Tamara Stefanovich et Pierre-Laurent Aimard, rendent particulièrement vibrant dans un discours musical d’une puissance tangible, qui ne peut laisser indifférent. Bref, une belle réussite.
Jean-Jacques Millo Under the title “Visions,” four 20th century composers can here be heard for an hour of passionate music. First, Olivier Messiaen (1908-1992) with "Visions de l’Amen” for two pianos composed in 1943, stated that “I tried to express the multifaceted wealth of Amen in seven musical visions.” Then there is George Enescu (1881-1955) with “Carillon Nocturne” based on the “Suite N°3 Op.18,” about which Harry Halbreich wrote that “He enriched the piano with a dozen works, of which a few are authentic masterpieces.” Oliver Knussen (1952-2018) is also present with “Prayer Bell Sketch” Op.29, as well as Harrison Birtwistle (1934-2022) with “Clock IV” based on Harrison’s Clocks. A program of obvious richness that the pianists Tamara Stefanovich and Pierre-Laurent Aimard, make particularly vibrant in a musical discourse of tangible power and cannot leave one indifferent. In short, this is quite an achievement. Translation Lawrence Schulman |