Opus Haute Définition e-magazine

Sergei Rachmaninov

Liturgie de St Jean Chrysostome

Estonian Philharmonic Chamber Choir. Kaspars Putnins (direction)

BIS 2571, Outhere distribution

Super Audio CD hybride stéréo/multicanal

Ce SACD est une nouveauté, du label suédois BIS, à ne pas laisser passer. En effet, le premier des cycles religieux de Sergei Rachmaninov (1873-1943) trouve ici une interprétation remarquable. La Liturgie de St Jean Chrysostome Op.31 du compositeur russe "est une œuvre d’écriture libre qui, sans utiliser de thèmes authentiquement traditionnels, se rapproche de l’esprit archaïsant, voire épique, du chant religieux national, précise André Lischke. D’où la fréquence des tournures modales et la variabilité du nombre de voix réelles - qui en sont autant de traits typiques. En même temps, la musique religieuse de cette époque tendant à s’émanciper du cadre de l’église au profit de la salle de concert, des éléments concertants communs à beaucoup de compositions contemporaines se retrouvent dans la Liturgie". Kaspars Putnins et l’Estonian Philharmonic Chamber Choir récidivent dans l’excellence, après leur album " Alfred Schnittke : Psaumes de la Repentance - Arvo Pärt : Magnificat & Nunc dimittis" notamment. Alors, pour découvrir la référence moderne de cette partition en multicanal, ce SACD est indispensable.

Jean-Jacques Millo

This SACD is a new release from the Swedish label BIS and is not to be missed out on. In effect, Sergei Rachmaninov’s (1873-1943) first religious cycle here finds a remarkable interpretation. The Russian composer’s Liturgy of St. Jean Chrysostom Op.31 “is a work of free writing which, without using themes that are authentically traditional, comes close to the archaist spirit, even epic, of national religious singing,” states André Lischke. “Thus, the frequency of modal developments and the variability of the number of real voices – which are one of the typical characteristics. At the same time, the religious music of this period tended to free itself from the church framework to the benefit of the concert hall, concertizing elements that were prevalent to many contemporary compositions and found their way to the Liturgy.” Kaspars Putnins and the Estonian Philharmonic Chamber Choir keep up the excellence after their album “Alfred Schnittke: Psalms of Repentance – Arvo Pärt: Magnificat & Nunc dimittis,” most notably. In short, to discover the modern reference of this score in multichannel, this SACD is essential.

Translation Lawrence Schulman

Visuel