Opus Haute Définition e-magazine

Brabant 1653

Musique Baroque

Holland Baroque

Pentatone PTC 5186 895, Bertus

Super Audio CD hybride stéréo/multicanal

Cette nouveauté SACD, du label Pentatone, explore la musique traditionnelle monastique du XVIIème siècle dans le nord Brabant. Son programme regroupe quatorze pièces" reconstruites", pour la circonstance, par Judith et Tineke Steenbrink, comme notamment des chants Grégoriens, les compositeurs Benedictus à Sancto Josepho (1642-1716), Cornelis Verdonck (1563-1625), Herman Hollanders (1595- ca 1640), Carl Rosier (1640-1725) ou encore Herman Finkers, né en 1954 et son "Ave Maria" contemporain. Tout cela sonne magnifiquement avec l’ensemble Holland Baroque et les chanteurs Julie Thyana Roset, Deborah Cachet, Alex Potter, Mirko Ludwig, Carlos Negrin Lopez, Dominik Wörner, qui offrent, par la même occasion, la découverte d’un pan méconnu de la musique baroque du nord de l’Europe. Saluons également Tineke Steenbrink et Haru Kitamika à l’orgue, au clavecin et au virginal. Voyage intérieur s’il en est, cet enregistrement distille un plaisir musical que l’on ne saurait ignorer, et vers lequel vous reviendrez souvent.

Jean-Jacques Millo

This new SACD, from the Pentatone label, explores traditional monastery music from the 17th century in northern Brabant. Its program gathers fourteen pieces “reconstructed” for the release by Judith and Tineke Steenbrink, most notably Gregorian songs, the Benedictus composers at Sancto Josepho (1642-1716), Cornelis Verdonck (1563-1625), Herman Hollanders (1595-ca 1640), Carl Rosier (1640-1725), and Herman Finkers, born in 1954 and his contemporary “Ave Maria.” All this sounds magnificent with the Holland Baroque ensemble and the singers Julie Thyana Roset, Deborah Cachet, Alex Potter, Mirko Ludwig, Carlos Negrin Lopez, Dominik Wörner, who allow us, for the occasion, to discover this little-known period of Baroque music of northern Europe. Let us also salute Tineke Steenbrink and Haru Kitamika on the organ, keyboard and virginal. Inner journey if ever there were one, this recording distills musical pleasure that cannot be ignored, and towards which you will often return.

Translation Lawrence Schulman

Visuel