Opus Haute Définition e-magazine

Vieuxtemps. Bloch. Bizet. Zemtsov

Romantic Metamorphoses

Dana Zemtsov (alto). Cathelijne Noorland (piano).

Channel Classics CCSA 37215, Socadisc Distribution

Super Audio CD hybride stéréo/multicanal

Voici une heureuse parution qui nous fait découvrir deux jeunes talents, celui de l’altiste Dana Zemtsov et celui de la pianiste Catheljine Noorland. Le programme choisi comprend la Sonate pour alto et piano de Henri Vieuxtemps (1820-1881), la Suite « 1919 » pour alto et piano d’Ernest Bloch (1880-1959), Carmen Fantaisie de Georges Bizet (1838-1875), Franz Waxman (1906-1967) et Mikhail Kugel (1946), ainsi que Mélodie dans le style ancien pour alto et piano d’Evgeni Zemtsov, né en 1940 et grand-père de Dana qui confie : « Le style nostalgique dans lequel cette pièce moderne est composée (elle date de 1968), avec sa mélodie lyrique, ornementée dans le style baroque, qui s’impose sur des harmonies fraîches et contrastées, est seulement l’une des raisons de l’admirer ». Avec ferveur et passion, Dana Zemtsov et Catheljine Noorland impriment à ces œuvres un lyrisme savamment dosé, au cœur duquel l’inspiration de leur discours musical se fait pur envoûtement. Les sonorités déployées sont une véritable incarnation des timbres en présence, qu’une prise de son exemplaire soutient pleinement. Mais le parcours de ces deux jeunes artistes ne fait que débuter. Gageons que leur carrière offrira d’autres moments musicaux de cette qualité, pour le plus grand bonheur des mélomanes.

Jean-Jacques Millo

Here is a welcome edition that makes us discover two young talents, that of the alto Dana Zemtsov and that of the pianist Catheljine Noorland. The chosen program includes the Sonata for Alto and Piano by Henri Vieuxtemps (1820-1881), the Suite “1919” for alto and piano by Ernest Bloch (1880-1959), Carmen Fantaisie by Georges Bizet (1838-1875), Franz Waxman (1906-1967), and Mikhail Kugel (1946), as well as Melody in a Old Style for Alto and Piano by Evgeni Zemtsov, born in 1940 and grandfather of Dana, who states: “The nostalgic style in which this modern piece has been composed (it dates from 1968), with its lyrical melody, ornamented in the baroque style, which imposes itself on fresh and contrasted harmonies, is only one of the reasons to admire it.” With fervor and passion, Dana Zemtsov and Catheljine Noorland impregnate these works with a lyricism that is applied with moderation, during which the inspiration of their musical discourse is pure enchantment. The soundscape is a veritable incarnation of the tones in presence that the exemplary sound recording fully supports. But the career of these two young artists is only beginning. Let us bet that it will offer other musical moments of quality, all to the pleasure of music lovers.

Translation Lawrence Schulman

Visuel