Opus Haute Définition e-magazine

Vaughan-Williams. Britten.

Arcadia Lost

Michael Dautch (violon). Roger Benedict (alto). Cantillation. Steve Davislim (tenor). Hamer Quartet. Benjamin Martin (piano). Sydney Symphony Orchestra. Mark Wigglesworth (direction)

Melba Recordings MR 301131, Intégral distribution

Super Audio CD hybride stéréo/multicanal

Voici bel et bien un petit bijou éditorial et musical du remarquable label australien Melba. Consacré à deux grandes figures de la composition anglo-saxonne, ce dernier propose en son programme, sous le titre de « Arcadia Lost », trois partitions de Ralph Vaughan-Williams (The Lark Ascending, Flos Campi, On Wenlock Edge) et la « Sinfonia da Requiem » de Benjamin Britten. « The Lark Ascending » pour violon solo et orchestre datant de 1914 fut révisé en 1920 pour une création l’année suivante, en 1921. « Flos Campi » pour alto solo, chœur sans paroles et petit orchestre fut créé à Londres en 1925 et s’inspire du Cantique des Cantiques. « On Wenlock Edge » pour ténor, piano et quatuor à cordes date de 1906-1909. Quant à la « Sinfonia da Requiem » Op.20 de Benjamin Britten, elle fut le fruit « d’une commande du gouvernement japonais pour la célébration du 2600ème anniversaire de la fondation dynastique du Mikado, précise François-René Tranchefort, qui fut refusée en raison de ses références à la liturgie romaine ». Sous la direction inspirée, profonde et rigoureuse du chef d’orchestre britannique, Mark Wigglesworth, les œuvres abordées dans cet enregistrement retrouvent une émotion trop souvent masquée par un académisme déroutant. Saluons également la voix toujours aussi éblouissante de Steve Davislim, d’une tenue exemplaire, ainsi que le quatuor Hamer, le chœur Cantillation, l’altiste Roger Benedict et le violoniste Michael Dautch, sans oublier le pianiste Benjamin Martin, qui participent à un des plus beaux SACD de ce début d’année 2012.

Jean-Jacques Millo

Here is a real jewel, both editorial and musical, from the remarkable Australian label Melba. Devoted to two major figures of Anglo-Saxon composition, its program proposes, under the title “Arcadia Lost,” three scores from Ralph Vaughan- Williams (The Lark Ascending, Flos Campi, On Wenlock Edge) and the “Sinfonia da Requiem” by Benjamin Britten. “The Lark Ascending” for solo violin and orchestra, dating from 1914, was revised in 1920 and first performed the following year. “Flos Campi” for solo alto, chorus without words and small orchestra was first performed in London in 1925, and is inspired from the Canticle of Canticles. “On Wenlock Edge” for tenor, piano and string quartet dates from 1906-1909. Insofar as the “Sinfonia da Requiem” Op.20 by Benjamin Britten, it was the fruit of “a commission by the Japanese government for the celebration of the 2,600th anniversary of the founding of the Mikado dynasty,” specifies François-René Tranchefort, “and was refused because of its references to the Roman liturgy.” Under the inspired direction, which is both profound and rigorous, of the British conductor Mark Wigglesworth, the works performed in this recording reveal emotions which are all too often masked by a disconcerting academism. The voice of Steve Davislim, as always dazzling and of exemplary stature, must also be saluted, as well as the Hamer Quartet, the Cantillation Chorus, the violist Roger Benedict and violinist Michael Dautch, and also the pianist Benjamin Martin, all of whom participate in one of the best SACDs of early 2012.

Translation Lawrence Schulman

Disponible surIntegralmusic.fr
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