Opus Haute Définition e-magazine

Beethoven / Schubert

L’Art du Quatuor à Cordes Vol : 2

Parkanyi Quartet

Praga Digitals PRD 350 049, Harmonia Mundi Distribution

Super Audio CD hybride stéréo/multicanal

Avec ce second volume consacré à l’art du quatuor à cordes, le Parkanyi Quartet nous invite à entendre Beethoven et ses Quatuors N°4 en ut mineur Op.18 n°4 et N°11 en fa mineur Op.95, ainsi que Schubert et son Quatuor N°8 en si bémol majeur D.112 Op.168. Anciennement Orlando, Le Quatuor Parkanyi composé de Istvan Parkanyi (violon), Heinz Oberdorfer (violon), Ferdinand Erblich (alto) et Michael Müller (violoncelle) est aujourd’hui le représentant d’une « tradition hongroise d’interprétation classique de Haydn à Schubert, à la suite de leurs aînés du Quatuor de Budapest d’Emil Hauser puis de Joseph Roisman, du Quatuor Hongrois de Zoltan Szekely, enfin du Quatuor Vegh », comme le précise le musicologue Pierre-Emile Barbier. Tout ici est leçon à l’état pur. L’articulation, l’engagement expressif, la fougue de certaines phrases. On reste pantois devant une telle maîtrise, au cœur de laquelle, Schubert peut-être plus que Beethoven, retrouve une dimension humaine rarement offerte. Enregistré en 1999 et 2001,et vendu pour la somme modique de quelques euros, ce SACD stéréo et multicanal est une merveille dont on ne saurait se priver.

Jean-Jacques Millo

The Art of the String Quartet Vol: 2

With this second volume devoted to the art of the string quartet, the Parkanyi Quartet invites us to listen to Beethoven and his Quartets N°4 in C minor Op.18 n°4 and N°11 in F minor Op.95, as well as Schubert and his Quartet N°8 in B flat major D.112 Op,168. Formerly known as the Orlando, the Parkanyi Quartet, made up of Istvan Parkanyi (violin), Heinz Oberdorfer (violin), Ferdinand Erblich (alto) and Michael Müller (cello), today represents a « Hungarian tradition of classical interpretation of Haydn and Schubert, following in the footsteps of the Budapest Quartet with Emil Hauser then Joseph Roisman, the Hungarian Quartet with Zoltan Szekely, and finally the Vegh Quartet”, notes musicologist Pierre-Emile Barbier. Everything here is a lesson of the highest order. The articulation, the expressive involvement, the ardor of certain phrases. One is stunned by their mastery, in which Schubert perhaps more than Beethoven reacquires a human dimension rarely heard. Recorded in 1999 and 2001, and sold for the modest sum of a few euros, these stereo and multicanal SACDs are an irresistible pleasure.

Translation Lawrence Schulman

Visuel